|
Rugãciunea lui Iisus, Rugãciunea inimii
(fragmente din cartea cu acelasi titlu,
Alphonse si Rachel Goettmann)
Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată şi nimeni nu cunoaşte
Numele Lui, El este de nenumit şi de nedescris… Dar făcându-l
pe om, a zidit Dumnezeu în el o cămară de nuntă în care,
intrând, omul să-l poată oricând întâlni pe Creatorul său
şi să-I audă glasul. Acest loc înalt este inima omului
şi de fiecare dată când omul coboară aici pentru a-L slăvi
pe Dumnezeu, în casa Sa are loc o întâlnire care se numeşte Rugăciune.
Rugăciunea inimii există aşadar de când e omul, pentru
că omul există cu adevărat doar când se descoperă
acest loc al neîncetatei sale naşteri la viaţa duhovnicească.
Dumnezeu îl cheamă pe om în inima sa, El îl cheamă la viaţă,
şi numai omul care Îl ascultă se împlineşte cu adevărat
ca om. Aceasta este vocaţia omului.
Iată de ce de la un capăt la celălalt al Bibliei răsună
chemarea lui Dumnezeu: „Shema Israel!” care conţine în ea
întreaga viaţă spirituală: „shema!” înseamnă
„ascultă!” şi vine de la rădăcina „shem”
care înseamnă „Nume”. A asculta Numele lui Dumnezeu în adâncul
inimii noastre, înseamnă a ne naşte la viaţă, înseamnă
a primi sâmburele divin care este propriul nostru nume, persoana ascunsă
în adâncul din noi.
Adam şi Eva, primii oameni, au trăit în această
uimitoare intimitate cu Dumnezeu , primindu-se de la El „gură la
gură”. Cum spune textul ebraic, printr-o transfuzie de suflare de
Viaţă. Dar, foarte curând, ei au refuzat ascultarea şi
ruptura nu a întârziat să apară. Urmarea: crima lui Cain din
cea de a doua generaţie.
În loc să mai caute Numele dinlăuntrul său, omul începe
să-şi caute re-numele din afară, pierzându-şi astfel
axa lăuntrică. Dezaxat, Cain se risipeşte în rătăcirea
exterioară, construind fără Dumnezeu culturile şi
civilizaţiile, lumea din afară. Aceasta este condiţia omului
„alungat din rai”, adică existenţă în afara sa, lipsit
de identitate. Cu toate acestea Dumnezeu depăşeşte provocarea
pentru a păstra harul Legământului, dăruindu-le, lui Adam
şi Eva, un al treilea fiu, pe Set. Acesta, cu adevărat, deschide
o nouă descendenţă din care se naşte Enos, despre
care Biblis spune că este cel care, după cădere, începe
a „chema numele Domnului Dumnezeu” (Facerea 4,26)
Aşadar calea de întoarcere este posibilă şi omul poate
deveni Om prin această chemare care este chiar locul împlinirii sale:
„Enos” înseamnă „Om”! Astfel încât, odată cu neamul semiţilor
care se naşte din Sem, primul născut al lui Noe – „sem” însemnând
„purtătorii Numelui”, se naşte şi Tradiţia Rugăciunii
lui Iisus, ai cărui ucenici, la rândul lor, vor purta Numele „scris
pe frunţile lor” (Apocalipsa 14,1). Vedem astfel că descendenţa
purtătorilor Numelui nu s-a întrerupt de la Facere până la Apocalipsă
şi ucenicii lui Hristos, creştinii, sunt semiţii ajunşi
la desăvârşire.
…
Noi purtăm în memorie aceste mari etape ale înaintării pe Calea
de la Biblie la nunta mistică, le purtăm în celulele noastre
ancestrale, dar fiecare dintre noi le şi trăieşte din nou
în propria sa creştere duhovnicească, ca pe un Vechi Testament
propriu, până la finala şi desăvârşita revelaţie
a celui de pe urmă Legământ în care Numele îşi descoperă
faţa în Iisus Hristos, cu făgăduinţa că omul
însuşi va deveni lăcaş al lui Dumnezeu şi că
Dumnezeu va locui în om şi omul în Dumnezeu, dacă omul va împlini
porunca Iubirii. Aşadar, Biblia descrie propriul nostru itinerar
spre descoperirea şi cunoaşterea Numelui. Acesta va traduce
întotdeauna chintesenţa credinţei mele, adică: în Care
Dumnezeu cred şi cum cred eu în El. Noe, Avraam, Moise… sunt prototipurile
mele, treptele scării mele lăuntrice pe care trebuie să
o urc sau bornele aşezate de-a lungul căii mele personale, dirijându-mi
creşterea şi dându-mi direcţia cea bună. Fără
nici o pretenţie va trebui să pun prenumele meu în locul tuturor
acestor figuri biblice. Atunci textul va prinde deodată o uluitoare
coloratură, atât de personală şi de actuală încât
devine în sensul cel mai propriu o revelaţie pentru mine, astăzi.
Şi Duhul îmi va da să înţeleg înlăuntrul meu că
Tradiţia nu este o literă moartă aparţinând unui trecut
întunecat şi cu totul depăşit, ci o realitate vie care
se ancorează în mine. E mereu aceeaşi veşnicie în sânul
uni timp care se scurge, mereu aceeaşi Prezenţă sub feţe
diferite, mereu aceeaşi Revelaţie care dă sens evenimentelor
atât de variate ale istoriei, este de fapt Numele lui Dumnezeu pe care
Acesta încearcă să-l murmure în viaţa mea cea mai concretă,
text în contextul meu… (cf. Psalm 33,2-5). Când Biblia vorbeşte despre
Noe, despre Avraam, despre Moise şi despre toţi cei pomeniţi
până la Apocalipsă, este vorba şi despre mine: „Tu eşti
omul care a făcut aceasta!” (2 Regi 12,7), îi spune Proorocul Natan
lui David. Taina este abisală şi nu voi reuşi nicicând
să o cercetez, să învăţ cine sunt eu în ochii lui
Dumnezeu şi care este Faţa Sa pentru mine în ziua aceasta…
…
Prin Rugăciune, Hristos ne scoate din iadul nostru prea subiectiv
ca să ne ducă la Dumnezeu care are un plan de „iubire nebună”
pentru toată omenirea şi pentru fiecare din noi în mod special.
Toată Scriptura ne-o spune şi ne-o repetă: El te-a ales
înainte de a te naşte, El te-a alcătuit în pântecul mamei tale,
El îţi cunoaşte fiecare fibră a fiinţei tale, cel
mai firav gând al tău Îi este cunoscut încă înainte să
fie exprimat, nimic din ceea ce te priveşte nu este lăsat la
voia întâmplării (Ps 138). El te caută mereu şi nu încetează
să te aştepte ca un Mire (Cânt. Cânt., Osea, Ioan 10), veghează
asupra ta ca nu cumva un fir de păr să cadă fără
ştirea Lui (Matei 10,30) ca, în cele din urmă, să moară
din iubire pentru tine personal şi să învieze pentru a-ţi
oferi plinătatea vieţii… Şi acestea, toate acestea, acum
şi aici, chiar în ceea ce trăieşti acum, chiar dacă
ego-ului tăi i se pare neplăcut, revoltător sau oribil…
…
Iată de ce insistă atât de mult Mântuitorul cerându-ne: „Nu
judecaţi”! Judecarea, interpretarea, atât de frecventă în gura
noastră la dresa tuturor şi a toate (ce vreme afurisită!...),
pune o distanţă între mine şi eveniment; ego-ul meu devine
conştient de sine însuşi prin luarea unei poziţii personale,
simte că există, se umflă şi se separă de realitatea
constatată. E chiar definiţia păcatului: distanţă,
îndepărtare, separare…, care ne fac să pierdem sensul a ceea
ce ni se întâmplă.
Unul din primele efecte ale Rugăciunii lui Iisus este încetarea acestei
stări de judecare lăuntrică şi recunoaşterea
Prezenţei dumnezeieşti sub evenimentul pe care îl trăim,
punând Sfântul Nume peste el. Prin această „metodă” ne eliberează
Hristos de păcatele noastre. El se lasă cu totul în voia Tatălui
Său pe care o recunoaşte până şi în cea mai neagră
suferinţă. Nimic nu poate fi mai insuportabil şi mai „oribil”
ca Patimile Mântuitorului. Ele sunt cu totul contrare a ceea ce El este,
El, Omul-Dumnezeu, care a transpirat picături de sânge.
Când, după părerea omenească, nimic nu mai merge, atunci
El arată, dovedeşte în faţa lumii şi a Istoriei singura
cale posibilă în faţa suferinţei, singurul răspuns
posibil la această întrebare la care omenirea n-a ştiut să
răspundă: acceptarea inacceptabilului pentru că în el se
exprimă voia lui Dumnezeu. E credinţa în stare pură pentru
că nimic din exterior nu o face posibilă! Şi acest abandon
total şi plin de încredere, în care nu mai rămâne nimic din
propria noastră voinţă, Îi permite lui Dumnezeu să
lucreze cu puterea lui în noi. Atunci va face din suferinţă
şi chiar din moartea noastră ce a făcut cu ele în umanitatea
asumată de Fiul Omului, adică le va transfigura spre plinătatea
Sa de la Înviere la care vom ajunge şi noi, aşa cum crisalida
închisă în gogoaşa ei va ajunge într-o bună zi un fluture.
De acum înainte, starea de abandon, de încredinţare totală,
va fi atitudinea fundamentală a ucenicului lui Hristos. Petru, Iacov
şi Ioan, cei trei mari „iniţiaţi”, au fost cei dintâi care
au primit această atitudine, fiind în intimitatea lui Hristos în
timpul rugăciunii din grădina Ghetsemani. Starea de încredinţare
totală este atitudinea copilului aflat în braţele Tatălui
nu doar când se află în impas sau suferinţă, ci în fiecare
clipă, pentru că fiecare clipă este o încercare, ne „încearcă”,
ne probează credinţa… Fie că este vorba de vreme rea, de
miile de hărţuieli cotidiene, de boală sau de moarte… numai
un „Da” total şi fără rezerve spus oricărui eveniment,
oricărei situaţii şi fiecărei clipe ne scoate din
păcat, adică din despărţirea de Dumnezeu: devenim
una cu evenimentul, aşa cum un copil este una cu mama lui, abandonat,
încredinţat total braţelor ei. Ţintuit pe cruce, Hristos
este Copilul prin excelenţă. Spunând: „Părinte, în mâinile
Tale încredinţez Duhul Meu!”… şi „Săvârşitu-s-a”,
le dezvăluie ucenicilor Săi taina atitudinii adevărate
în faţa lui Dumnezeu.
Numai această acceptare totală, această încredinţare,
acest „Da” fără rezerve spus în faţa a tot ce se întâmplă,
cu credinţa că Dumnezeu lucrează şi nu încetează
să creeze, L-a făcut pe Hristos să iasă biruitor din
suferinţă şi din moarte în loc să fie biruit de ele!
Urmându-I Lui, şi Rugăciunea noastră poate deveni, dacă
nu acum, în mod sigur de-a lungul existenţei noastre, la fel cu a
Lui.
…
Iată-ne astfel în prezenţa unei maniere cu totul noi de abordare
a vieţii cotidiene: un fel cu adevărat revoluţionar de
a fi în mijlocul unei existenţe atât de dureroase, o convertire totală
a atitudinii generale de agresivitate permanentă faţă de
tot ceea ce nu ne convine. Adevăratul ucenic al lui Hristos este
„înrădăcinat şi întemeiat în iubire” (Ef.3,17), adică,
precum rădăcinile şi fundaţiile, el trăieşte
dincolo de aparenţe şi de suprafaţa lucrurilor, faţă
către faţă şi conştient de Iubirea nebună
a lui Dumnezeu Care I se oferă neîncetat. El se cufundă în adâncimea
evenimentului pentru a căuta întâlnirea cu Mirele, aşa cum rădăcinile
însetate se afundă în pământ pentru a găsi apa cea vie…
Astfel, fiecare ocazie este pentru el cea mai bună şi nu lasă
să-i scape nici una pentru a înainte pe Cale.
…
Sfânta Tereza de Lisieux îşi mustra novicele când le vedea încruntându-se.
Cea mai mică tensiune din trupul nostru înseamnă că ne
bazăm mai mult pe noi decât pe Dumnezeu… Dumnezeu se înscrie în cele
mai mici detalii şi nu în frumoasele abstracţii sau faimoasele
generalizări care nu au nici o realitate. Totul e să fii atent,
pe deplin conştient de detalii, să te bucuri, în sensul cel
mai puternic al cuvântului, de momentul pe care îl trăieşti,
să preţuieşti fiecare situaţie… Asta înseamnă,
cum spune tot Sfânta Tereza, „în fiecare clipă am în mâinile mele
înspăimântătoarea putere de a traduce iubirea în fapte sau de
a o trăda”. Şi Sfânta credea, ca şi atâţia alţi
Sfinţi, în Iubire şi nimic mai mult, în Iubirea ca sursă
a vieţii, ca mijloc de desăvârşire, ca unic ţel.
Am putea spune că Sfinţii, aceasta fiind caracteristic ucenicului
lui Hristos, au descifrat cu pasiune în viaţa cotidiană faţa
Iubirii aplecată peste ei, faţa Învăţătorului
lor şi s-au încredinţat Lui. Iată singura atitudine care
e poate duce la sesizarea permanentă a adâncului lucrurilor… Atunci
nu numai că nici un eveniment, oricât de dureros sau de revoltător
ar fi, nu mai poate fi o piedică în calea Iubirii, ci, mai mult,
tot ceea ce ni se întâmplă este din Iubire şi totul ne este
dat ca să ajungem la El.
...
De acum, în viaţa noastră, în tot ce facem de dimineaţa
şi până seara, nu mai există decât un singur efort, unicul
efort de a ne fixa privirea pe Dumnezeul Care ne caută şi ne
iubeşte. Să fii dominat de acest efort, să te încredinţezi
Lui, să fii stăpânit, în sensul literal al cuvântului, de Acesta…
Toţi sfinţii şi toate geniile au avut capacitatea de a-şi
aduna astfel toate energiile într-un singur punct, de a-şi urma neobosiţi
marele scop care le-a purificat şi unificat întreaga existenţă,
zăvorându-se într-un fel în lucrarea căreia i s-au dăruit…
Pentru cel care-şi construieşte viaţa pe o asemenea exclusivitate
şi şi-o orientează atât de radical, totul începe cu adevărat
şi totul merge repede, Calea este rapidă! Pentru că, într-o
fiinţă atât de dăruită, cu totul încredinţată
lui Dumnezeu, Dumnezeu lucrează fără încetare; chiar dacă
nu se gândeşte tot timpul la Aceasta, frâiele vieţii sale sunt
în mâinile lui Dumnezeu şi numai Dumnezeu ia toată iniţiativa.
Aceasta este adevărata smerenie, iar smerenia este fundamentul sfinţeniei.
Rugăciunea lui Iisus este unealta acestei străpungeri. Nimic
nu potoleşte mai bine pornirea firii noastre căzute spre independenţă
şi nu ne pune mai bine în legătură cu harul. Ea înseamnă
lepădare lăuntrică desăvârşită, punerea
securii la rădăcina arborelui, adică atacarea ego-ului
în profunzimea lui şi nu doar la nivelul manifestărilor sale…
Puţin câte puţin, ne obişnuim să ne întoarcem faţa
dinspre noi înşine către Hristos. Această sesizare a Prezenţei
Sale, această relaţie cu Persoana Sa, mereu şi cu regularitate
reînnoită, va sfârşi prin a deveni permanentă şi ne
va transforma.
(Fragmente selectate
din cartea:
Rugăciunea lui Iisus, Rugăciunea inimii
de Alphonse şi Rachel Goettmann,
Editura Mitropolia Olteniei, 2007
Trad. Maica Siluana
Vlad)
|
|